Op stedentrip door eigen land

27 november 2018 - Amsterdam, Nederland

Als er iets is wat ik leuk vind, dan is het wel reizen. Nu kan ik helaas niet elk weekend vertrekken naar het buitenland, hoewel ik dat wel het liefste doe. Een goede middenweg is door mijn eigen land te gaan ontdekken. Want als ik namelijk niet op reis in het buitenland kan, dan trek ik er graag op uit in Nederland en de leuke steden te ontdekken die ons land te bieden heeft. Dit zijn mijn favoriete steden met tips wat je er kunt doen.

Amsterdam
Onze hoofdstad is natuurlijk een broeiplek om toerist in eigen land te spelen. Ik ben er al zo vaak geweest en elke keer zijn er weer leuke en nieuwe dingen te doen. Het gerenoveerde Rijksmuseum is nu nog mooier dan ooit om te bezoeken Ook het Anne Frank huis is onder de schop genomen en recentelijk weer geopend. En wil je iets totaal unieks uitproberen, bezoek dan attractie This is Holland, 5D vlucht die je meeneemt door heel Nederland, van steden tot aan attracties als de Keukenhof. Niet alleen is dit mega origineel om te doen, je steekt er ook nog een hoop van op omdat je ook over de geschiedenis leert. Mijn ultieme favoriete bezigheid in Amsterdam is het lekker fietsen langs de grachten en zo van plek naar plek te hoppen.

Rotterdam
Als ik aan Rotterdam denk, denk ik aan de kubuswoningen. Nog nooit heb ik zo'n bijzondere vorm van architectuur gezien en het is heel erg leuk om binnen te gluren en te ontdekken hoe de inwoners van deze kubussen hun woning hebben ingericht. Ook is het een toffe plek om Instagram foto's van te nemen. Zo heb ik er eentje waarbij ik met mijn armen een kubus naboots. En de nabijgelegen Foodhallen is voor mij als foodie een waar walhalla. Niet alleen kijk je je ogen uit naar het prachtig gebloemde plafond, ook de keuze uit alle verschillende kraampjes maakt dat je bijna niet kunt kiezen wat je wilt eten.

Maastricht
Mijn favoriete stad van het zuiden. Meestal kom ik in Maastricht om lekker te shoppen en gewoon te genieten van het leven. Ik raak altijd verwonderd over de prachtige, historische architectuur die je hier vindt en ik kijk dan ook altijd mijn ogen uit in het sfeervolle centrum van Maastricht. Vooral tijdens de wintermaanden wanneer de kerstmarkt in het midden van het centrum is, plan ik altijd een bezoekje aan de stad. Ook de felrode St. Janskerk is een prachtige bezienswaardigheid. Helemaal als de zon erop valt. En een wandeling langs de oude stadsmuren is ook al een ervaring op zich!

Nijmegen
Mijn eigen thuisbasis en een stad die mij nooit gaat vervelen. Het is een heerlijke stad dat voor mij vaak aanvoelt als een dorp. Ik vind het stadscentrum lekker compact en dat is dus ideaal voor een goede shopping spree. Ook kan ik altijd genieten van het pakken van een terrasje op de markt. De prachtig oude gebouwen is een lust voor het oog en natuurlijk kan je ook altijd heerlijk mensen kijken terwijl je aan een goed glas wijn zit. Verder vind ik de Romeinse geschiedenis hier heel bijzonder. Zo zijn er verschillende wandelroutes in het centrum en de omgeving die je kunt bewandelen en de Romeinse overblijfselen kunt ontdekken. De beste maand om Nijmegen te bezoeken is natuurlijk juli. Dan vinden de Vierdaagsefeesten plaats en kun je een week lang de leukste muziek en feestjes meepikken op elk plein van de stad.

Den Bosch
Wie aan Den Bosch denkt, denkt natuurlijk aan een Bossche Bol, althans ik doe dat! De fameuze lekkernij van Jan de Groot is al een attractie op zich, want soms staat de rij tot aan buiten de winkel met mensen die graag deze chocoladebol willen bemachtigen. Uiteraard kan je Den Bosch niet gezien hebben zonder de Sint-Jan kerk te hebben bezocht en net als New York heeft Den Bosch nu ook haar eigen 'High Line'. Een brug met park. De Paleisbrug verbindt het oude centrum namelijk met het Paleiskwartier. Uiteraard is Den Bosch tijdens de carnavalsperiode ook een bezoek waard als je zin hebt in heerlijk Brabants feestje.

Groningen
Groningen is mijn favoriete noordelijkste stad. Het is een echte studentenstad waardoor de stad altijd levendig is, er een fijne sfeer is en er genoeg te doen is. In het centrum heb je veel boetiekjes en concept stores waardoor je wat unieke kledingstukken kunt inslaan. Ook het bijzondere Groninger Museum vind ik een heel leuk museum om te bezoeken. Het design van buitenaf is alleen al een bezoek waard! Ook zijn er gratis hofjes die je kunt bezoeken wat ik een originele activiteit vind. En heb je na de sightseeing zin in een borrel? Dan is Uurwerk een leuk café om te bezoeken of ook leuk: het kattencafé. Want wie wil er nu geen drankje doen en tegelijkertijd een kat aaien?